Sunday 12 July 2015

Online shop

Awak semua!
Tahukah anda yang sebenarnya kita ada banyak pilihan lain lagi untuk mengembangkan perniagaan online selain menggunakan Instagram, Facebook dan Blog? Hahahaa!!gitewww. Entry saya dekat sini adalah sebagai informasi untuk mana-mana peniaga online yang tidak tahu atau nak cuba method lain untuk mengkomersilkan lagi business uolls.
Ahhh, dah bersepah2 balik dah bahasa, huhuhu! Yang saya nak share ni bukan website, bukan blog tapi its a phone applications either yang boleh didownload di Google Store or App Store. Saya dulu pun sebenarnya dulu penahla cuba nak buat online business and i did run it tapi tak tahan lama sbb saya tak dpt bagi 100% commitment to it. Yang tu satu, lagi 1 saya tak konsisten in promoting my online shop, takde target or specific product to sell. Main hentammm je, tak study market mcm mana. Awal2 nak start saya excited, sbb otak dah imagine mcm2 siap berangan ada side income yg banyak. Hahahaha!!! That is my mistakes, so people out there! Jangan buat kesilapan mcm yg saya dah buat.
Sebabnya, bila kita tak plan betul2, duit keluar banyak tapi yang masuk balik kat kita tak smpi berapa hengget pun. Saya terlampau terburu2 dan over excited, saya tak set amount untuk modal permulaan saya. Main beeeeeliiiiii je stock and all that lepas tu..merasa sendiri!
Bila saya tak boleh nak consistent, then mula la online shop saya tu terabai, hasil jualan pun tak balik modal. Stock pulak berlambak tersimpan, haihhh...rugi...rugi.
Lepas berbulan2 saya stop, bila tgk balik stock2 yg berlambak tu, saya mula fikir something. Saya nak buat stock clearance untuk semua stock tu, sbb nak simpan pun, sampai bila?? Space pun takde to keep all the stuffs. Then I started to figure out on how I want to sell it and where to begin.
Then, i found an advertisement about this phone apps so i download and explore it.

Mula2, saya jumpa Duriana. Nama kelakarkan? Logo dia pun mmg mcm durian. Lepas explore, rupanya agak meriah jugak org berniaga kat situ. Macam2 online shop ada dan agak senang jugak nak guna apps ni. Tak yakin mula2 siap uninstall balik ye. hahahah!! tapi apa2 kita buat pun kita kena nekad kan, so saya nekad la untuk teruskan, tu la org kata dah ludah jilat balik. huhuhu.



Camnilah rupa Duriana tu. Dia dah categorized kan all the item, so senangla nak cari based on specific item yg uolls nak browsing tu


So then, once u tap on the selected category, u can start browsing segala benda yang ada. Macam yg saya select ni is under Shoes. And there are another category based on type of shoes. So whatever display in here are all from the variety of online shop and some are doing pre-used item selling. Konsep lebih kurang je mcm Instagram semua tu, but for me its cool.


Nexttttt, yang ni pulak segala notification yang uolls akan dapat. Customers boleh direct message uolls through Duriana tu. Customers jugak boleh hantar dekat uolls their bargain price, and at our part kita boleh accept atau decline the bargain. Sentiasa la berniaga dengan riangnya so then customers boleh rate kita with starsss. Macam Nora bagi 5 bintangggggg!! Item yang dah terjual kita boleh terus update and letak remark Sold. Senang, tak payah nak update comment or whatsoever nak bagitau item tu dah tak available. Duriana ni ada offer payment service under dia, but itu terpulang. I bet everyone would be prefer to do a direct deal and direct transaction. Well, its just an option for you guys.


Apps yg kedua telah saya cuba adalah Carousell. Konsep yang sama macam Duriana, so i wont explain much on this, i will just only share some of the screenshot, at least you guys will get some interest to try on this both apps and expand your business. Korang boleh komersilkan apps ni through facebook, instagram by clicking on the share button. So senangkan nak khabarkan ke satu dunia. Muahahahaha!!

Carousell punya pilihan lagi banyak to compare than Duriana. They have variety of item category, macam Duriana, gadget macam tu dia tak takde. Duriana is a bit simple la but still okay!


Yang beza sikit Corousell ni sbb kita boleh filter Location and so on. Tu je, hekhekheke!!! Actually ada lagi apps mcm dua yg saya sebut ni. Tapi saya tak penah cuba or view it sbb yang dua ni pun saya on off to handle it. Haihhh!!




Ok semua, hope this entry will give you guys a new experience or maybe a good info especially for those who are active doing an online business and wanna give a try or perhaps an option to expand you business and make it more well-known. Happy trying and happy explore!




No comments:

Post a Comment